Tuesday, May 26, 2009

.tips utk yg tgh diet.

Daisypath Wedding Ticker

cantek kan nombor tu.

1 1 1.

ade ong tak nombo 1? hehe

ok2..bukan nk cite psl big day sebenarnye..

sebenarnye arini aku nk bg tipss utk semua org2 yg tgh diet di luar sana

just nk share pngalaman aku je :)

1. Minum air masak byk2. Sehari aku minum 4 liter. Air mmg sgt penting utk bdn kita. No such thing as perut buncit if minum air byk2. so jgn takut nk minum air byk2. At least 2liter sehari. tu minimum. tp nk kesan lg cepat, minum lebih dr 2 liter. ok? :)

.

2. Cuba phm konsep kalori in kalori out. kalori in < out =" bakar" align="center">kalori in > kalori out = kalori yg terlebih tu tersmpan jadi lemak. So menda ni sgt penting ok.

try to calculate calories for each food intake. ;)

.

3. JGN SESEKALI TAHAN LAPAR. Sebab bila kita makan, kita akn meningkat metabolisme kita n akn mempercepatkn proses bakar lemak. Tp kalo kita TAHAN LAPAR n perut kosong, metabolisme kita menurun n proses bakar lemak jadi slow. So better kita mkn byk kali dlm sehari tp dlm kuantiti yg sedikit. mkn 5 kali sehari lg bagus :) in fact, kalo korang thn lapar, possibility nk naik berat lg tinggi. TRUST ME.

.

4. Breakfast sgt penting. JGN skip bekpes.Ok bekpes ni salu org mkn benda2 yg berat. Tak elok utk org yg nk diet ok.

Nasi lemak, nasi goreng(OMG!), mee goreng, bihun goreng, roti canai!!!, ape lg ek..

tu seme mknan2 yg tinggi kalori n amat x seswai di mkn di waktu pagi. plus lemak tinggi n berminyak. bekpes better minum oat, roti gandum penuh, kuih okla.

.

5. mkn tgh hari bole je nk mkn nasi. tp nasi tu kalo bole 1/4 je. sayur n fiber 2/4 n protein 1/4.

wpun kita diet, x semestinya x leh mkn nasi. i mkn nasi jugak. tp berat turun jugak.

.

6. bykkn mkn buah. kalo bole sblum mkn nasi tgh ari tu, mkn buah dulu. nnt kita akn cpt rs kenyang n x mkn ns byk sgt. tp sayur kena mkn bykk :)

.

7. Mknan berprotein bagus utk bg kita kenyang. protein jugak bole membantu pembentukan otot. Otot or muscle bagus sebab bole help kita burn fats. plg bagus mkn ikan.

.

8. kalo bole elakkn mkn daging merah. x bagus. aku jrg mkn daging skali skala je..

.

9. Say NO to fast food. ok yg ni mmg kita x leh lari la kn. maklumla sedap kan aym gorng kfc tu. doublecheese bege..piza pepperoni..etc etc. seme mmg sedap. Tp kena kurangkn la. aku ade gk mkn fast food ni.aku mmg ngaku. TAPI sebulan 2x je kot. tu pun kalo teringin sgt.

sbb ayam kfc tu..seketui je kalori dia mak ai. tinggi. tu blum kira lemak aym tu lg.

erm.. so aku nasihatkn sesape yg bebetul nk DIET tu, bole kurangkn fast food ok.

.

10. ape lg ek.. ermm..Mlm kalo bole jgn mkn carbohidrat. mcm nasi ke..mee ke.. kue tiaw ke.

kue tiaw n mee tu kalori lebih tinggi dr nasi. so drp mkn kue tiaw or mee better mkn nasi.

tp mlm jgn la mkn nasi. mkn roti gandum penuh ke.. sup pun ok gak. n kalo lapar lg..mkn buah epal ijau.

.

11. Say NO to durians too. Durian kalori dia tinggi. tp kalo korang tinggginnnnn sgt.. mkn je la. tp xleh salu =)

.

12. Buah pisang pun tinggi kalori. Elakkn mkn pisang.

.

13. joging skali skala pun bagus. mcm aku, aku join klas erobic. bila bersenam, metabolisme akan tinggi n lg cepat leh burn calories.

.

14. Ok ni pun penting. kalo bole jgn tidur kurang dr 6jam sehari. Possiblity nk gain weight lagi tinggi. sbb bila kita tido lmbt, kita akn rs lapar. bila lapar memalam,,kita mkn. Kesian perut tu. as a result, u will gain weight. yg ni berdasarkn kajian ok. bukan suka suki je ckp hehe.

.

okla..ni seme dr pengalaman aku. wpun aku minum herbalife n tapi tak bermaksud tak minum herbalife tak bley kurus. BOLEH. korang kena yakin. sbb aku pun byk kali dah skip minum herbalife tp aku amalkn benda2 yg aku ckp kt atas, mmg bole turun jugak. percayalah. n korang pun kena percaya diri sndiri. ok :)

p/s: dah turun hmpir 7kgs. How amazing is that? tahniah utk diri sndiri.

p/ss: aifa, u wanna add something? hehe

p/sss: nnt aku bg tips lg..tu je yg ingt.. feel free to share ur point of view jugak.

.

ok bye.

14 comments:

ida said...

tq for your tips. i lost 3 kg after 5 months buat mcm tips you tu...tapi sekarang dah lupa daratan balik...start minum air manis,and other high cal food(instead of lots of air masak,veggie and fruits!) sigh...
anyway, jomler singgah my blog yea..tgk2 kot2 ada yg berkenan...

QueenWizza said...

tq ida. i'll visit ur blog. :D

chik star said...

wow !
7kg
bestnyeeee

ok as ikot tips2 mu tu
:)

Mr PenyuBiru said...

waa..nice sharing! tapi tak aplicable tuk aku. sebab aku bantai makan ape pun, menten slim. bagi yg mengamalkan diet,pepehal berdiet la dgn betul dan dlm masa yg sama jaga kesihatan.jgn memakan diri.

tahniah tuk kamu kerna berjaya turunkan berat.aku percaya,ia bukan sesuatu yg mudah.

QueenWizza said...

as,
ikutla. it might help u. thats what i did and its working. :)

penyubiru
tq tq hehe. skang da phm konsep diet. hehehe. ;p yup yg penting kena diet sihat.

mo0ney said...

btw,boleh juga jumpa ku sebagai penasihat makanan.mari2 cikgu nk ajar

QueenWizza said...

penasihat? no wayyyyyyy!

HEMY said...

uiii..byk nye pantang..malas la nak ikut...konsep dia senang je..satu je guna ..kalori in kalori out tu je..

ko mkn byk..ko kena buat byk benda..exercise..tu je..ehehehe

ezzati said...

disiplin plg pentinggg..aku ni ckp je..tp, disiplin xde..heheh..kena jmpa cikgu disiplin ni..kuang2

iza..7kg tu..means..dh 48kg eh brt ko...waaaa..suydah 4 d depan...congrats b'jaya jgk :)

Zaidon said...

bagus entry ni.. :)

QueenWizza said...

hemy
mmg la mkn byk exercise byk. mslhnya x ramai org rajin nk exercise ok. ko laki. lain la. huhu.

zati
wei mane smpai 48kg lg.. kan aku kata almost 7kgs. hehe ko ni..

zaidon
hehe. just nk share.

~dARlee zURiS~ said...

ye..ye..dah tak bekpes ngan makanan2 tu suma dah
skrg nie..pagi2 mkn oat je
;)

thanks wizza!!

flower-love said...

SAY NO to durian??? tidak2.. br nak g mkn buffet durian kat balik pulau tue.. nyum2.. tp nka makan lps majlis tunang nanti le.. sedappppppp nyeeee....!!! waaaa~!

hehe. tambahan notes? nnti org share jugak.. skrg mls lg. tgh dlm proses eksperimen lagi.. ehe

QueenWizza said...

buffet durian? hello? x syg berat ke huhu. pas tunang la bru mkn.
pk duit yg da byk melabur tu.

i pon ske durian tp tabahkn diri je. lol